Alguns pares ens heu fet arribar la vostra inquietud per a que els vostres fills (de 1r curs) aprenguin/practiquin el traç de la lletra lligada. Com que és un tema que us pot interessar a molts de vosaltres ho hem volgut compartir per aquí.
LLETRA LLIGADA, PER QUÈ?
Actualment, hi ha un debat força interessant que tracta el tema de si convé fer el pas de lletra de pal a lletra lligada o, directament, a lletra d'impremta. Ambdues teories tenen els seus avantatges (i inconvenients):
- La lletra lligada afavoreix la motricitat fina, proporciona una major fluïdesa a l'hora d'escriure, permet que es vegi la paraula com un tot i evita deixar espais entre les paraules.
- Mentre que la lletra d'impremta és més simple i, per tant, més fàcil d'escriure per alguns nins; destaca també per la seva nitidesa i llegibilitat, així com és la que predomina en la majoria d'escrits que es troben per tot arreu.
Des de l'escola, tot i que es treballen els dos tipus de lletra, a l'inici de l'educació primària, una vegada assolida la consciència fonològica i l'ús de la lletra de pal, ens iniciam en l'ús de la lletra lligada. Ara bé, si observem que l'alumne es mostra més còmode i li és més senzill escriure en lletra d'impremta, no hi ha cap inconvenient per fer el canvi.
COM TREBALLAR LA LLETRA LLIGADA?
1- ACTIVITATS DE TRAÇ O PREESCRIPTURA
La grafomotricitat té com a objectiu fonamental preparar pel posterior aprenentatge de l'escriptura (a part de potenciar el desenvolupament psicomotor). Tot i semblar una tasca fàcil, pels més menuts no ho és, requereix de pràctica per assolir una bona motricitat fina a les mans.
No totes les activitats s'han de fer, necessàriament, amb un paper i un llapis. Primer de tot convé treballar el traç emprant el propi cos:
- Podem aprofitar que anam a la platja per escriure sobre l'arena.
- També podem fer-ho a la terra i emprar un pal.
- A casa podem emprar una safata amb farina, sucre, galleta picada... (si no tenim arena) i traçar-hi les lletres.
- Podem escriure una lletra o paraula a l'aire o a l'esquena i endevinar quina és.
- Amb plastilina podem modelar-la per a fer les lletres.
- El mateix podem fer amb fil, llana o espaguetis cuinats.
- Podem emprar pintura de mans per escriure amb el dit.
- Resseguir amb el dit lletres i paraules.
- Etc.
Llavors, ja podem fer ús també del full i el llapis. En aquesta CARPETA trobareu diverses activitats grafomotores que us podran servir d'exemple (a la xarxa en podeu trobar moltes més).
2- ACTIVITATS D'ESCRIPTURA
La següent passa per a adquirir la lletra lligada no té secret, es tracta simplement de practicar. Retornant una mica al tema anterior que ens ocupava, la lletra lligada no s'aprèn en dos dies, per tant, no us amoïneu. El més important és observar que el nin segueixi la direcció correcta en el traç de les lletres.
Com podem practicar? Doncs repassant, copiant i escrivint la lletra lligada. En aquesta CARPETA us hem adjuntat fitxes per a treballar el traç i la cal·ligrafia. Ara bé, podeu emprar qualsevol tipus de suport per a vosaltres escriure-hi una paraula i que ells la copiin al seu costat.
També es poden emprar pautes Montessori (primera imatge) o de doble pauta (segona imatge). Segons la grandària del seu traç convé emprar plantilles o quaderns que tenguin la pauta més o menys gran. En aquesta CARPETA trobareu plantilles imprimibles.
En aquest ENLLAÇ trobareu un generador de cal·ligrafia i per fer copiats en lletra lligada. Evidentment es podem emprar també els quadernets tipo Rubio i d'altres.
I de mica en mica animau-los a que emprin la lletra lligada per a fer llistats, escriure una frase,... (podeu imprimir l'abecedari en lletra lligada per si necessiten consultar-lo).
LLETRA LLIGADA, PER QUÈ?
Actualment, hi ha un debat força interessant que tracta el tema de si convé fer el pas de lletra de pal a lletra lligada o, directament, a lletra d'impremta. Ambdues teories tenen els seus avantatges (i inconvenients):
- La lletra lligada afavoreix la motricitat fina, proporciona una major fluïdesa a l'hora d'escriure, permet que es vegi la paraula com un tot i evita deixar espais entre les paraules.
- Mentre que la lletra d'impremta és més simple i, per tant, més fàcil d'escriure per alguns nins; destaca també per la seva nitidesa i llegibilitat, així com és la que predomina en la majoria d'escrits que es troben per tot arreu.
Des de l'escola, tot i que es treballen els dos tipus de lletra, a l'inici de l'educació primària, una vegada assolida la consciència fonològica i l'ús de la lletra de pal, ens iniciam en l'ús de la lletra lligada. Ara bé, si observem que l'alumne es mostra més còmode i li és més senzill escriure en lletra d'impremta, no hi ha cap inconvenient per fer el canvi.
COM TREBALLAR LA LLETRA LLIGADA?
1- ACTIVITATS DE TRAÇ O PREESCRIPTURA
La grafomotricitat té com a objectiu fonamental preparar pel posterior aprenentatge de l'escriptura (a part de potenciar el desenvolupament psicomotor). Tot i semblar una tasca fàcil, pels més menuts no ho és, requereix de pràctica per assolir una bona motricitat fina a les mans.
No totes les activitats s'han de fer, necessàriament, amb un paper i un llapis. Primer de tot convé treballar el traç emprant el propi cos:
- Podem aprofitar que anam a la platja per escriure sobre l'arena.
- També podem fer-ho a la terra i emprar un pal.
- A casa podem emprar una safata amb farina, sucre, galleta picada... (si no tenim arena) i traçar-hi les lletres.
- Podem escriure una lletra o paraula a l'aire o a l'esquena i endevinar quina és.
- Amb plastilina podem modelar-la per a fer les lletres.
- El mateix podem fer amb fil, llana o espaguetis cuinats.
- Podem emprar pintura de mans per escriure amb el dit.
- Resseguir amb el dit lletres i paraules.
- Etc.
Llavors, ja podem fer ús també del full i el llapis. En aquesta CARPETA trobareu diverses activitats grafomotores que us podran servir d'exemple (a la xarxa en podeu trobar moltes més).
2- ACTIVITATS D'ESCRIPTURA
La següent passa per a adquirir la lletra lligada no té secret, es tracta simplement de practicar. Retornant una mica al tema anterior que ens ocupava, la lletra lligada no s'aprèn en dos dies, per tant, no us amoïneu. El més important és observar que el nin segueixi la direcció correcta en el traç de les lletres.
Com podem practicar? Doncs repassant, copiant i escrivint la lletra lligada. En aquesta CARPETA us hem adjuntat fitxes per a treballar el traç i la cal·ligrafia. Ara bé, podeu emprar qualsevol tipus de suport per a vosaltres escriure-hi una paraula i que ells la copiin al seu costat.
També es poden emprar pautes Montessori (primera imatge) o de doble pauta (segona imatge). Segons la grandària del seu traç convé emprar plantilles o quaderns que tenguin la pauta més o menys gran. En aquesta CARPETA trobareu plantilles imprimibles.
En aquest ENLLAÇ trobareu un generador de cal·ligrafia i per fer copiats en lletra lligada. Evidentment es podem emprar també els quadernets tipo Rubio i d'altres.
I de mica en mica animau-los a que emprin la lletra lligada per a fer llistats, escriure una frase,... (podeu imprimir l'abecedari en lletra lligada per si necessiten consultar-lo).
PROPOSTA DE L'1 AL 7 DE JUNY
L'APÒSTROF
COMUNITAT DE MITJANS
1. ESCRIU L' I LA PARAULA CORRESPONENT
2. CLASSIFICA SEGONS SI DUEN EL, LA O L'
3. COPIA LA FRASE I APOSTROFA ON CAL
COMUNITAT DE GRANS
(els de 6è feis tots els exercics)
4. COPIA LES PARAULES I ESCRIU-HI DAVANT EL, LA O L'
illa, avió, única, imant, hospital, infermera, col·legi, amistat, història, ombra, horror, assumpte, humorista, humor, ungla, esquirol, essa, alacrà.
5. REESCRIU LES ORACIONS APOSTROFANT ON CAL
6. CANVIA DE NOMBRE A AQUESTES EXPRESSIONS
PROPOSTA DEL 25 AL 31 DE MAIG
COMPRENSIÓ LECTORA
COMUNITAT DE MITJANS
ELS MARCIANS - MAJÚSCULA
ELS MARCIANS - MINÚSCULA
LES SERPS
COMUNITAT DE GRANS
ELS FARS
EL COMTE TIQUIS-MIQUIS
LA TORRE EIFFEL
PROPOSTA DEL 18 AL 24 DE MAIG
EMBARBUSSAMENTS
Aquesta setmana us proposam que:
1- Llegiu els embarbussaments que trobareu a continuació.
2- Escolliu-ne un, llegiu-lo unes quantes vegades i memoritzau-lo.
3- Feis un vídeo dient l'embarbussament i enviau-lo al correu electrònic jomateixa09@gmail.com (si no us va bé posau-vos en contacte amb mi i m'ho enviareu per Whatsapp).
4- Repetiu les passes anteriors amb els embarbussaments que volgueu.
5- Si sabeu altres embarbussaments o us animeu a inventar-ne un, també ens els podeu fer arribar (per escrit o a través d'un vídeo).
6- Animau als vostres pares o germans a que també intentin dir algun embarbussament i riureu una mica! 😄😄😄
COMUNITAT DE MITJANS
COMUNITAT DE GRANS
ALTRES PROPOSTES
- Escriure
un diari personal explicant allò
que s'ha fet durant el dia (pot emprar-se qualsevol suport: quadern,
llibreta, fulls en blanc, ordinador, ...), així com és convenient
que es vagi alternant la llengua (català, castellà i, els de la
comunitat de grans, també anglès).
També pels
més grans, us passam
un link amb diferents tipus de connectors
per a que els vostres fills practiquin el seu ús i no emprin sempre
els mateixos.
- Trobar un
moment del dia per a dedicar a la lectura
(entre 15 i 30 minuts seria suficient), practicant, de tant en tant,
la lectura en veu alta.
Als alumnes
els hi agrada una proposta que es titula "Lee como", si us
interessa descarregar-la o copiar-ne la idea, aquí us passam el link
--> Lee
como...
- Escriure
alguna altra cosa, si us interessa us hem preparat un joc on el que
s'ha de fer és agafar un dau, tirar-ho dues vegades, i la coordenada
que marca és allò que ha d'escriure el vostre fill. Escric
1 és l'opció més senzilla, Escric
2 seria l'opció més avançada.
- Alumnes de 6è curs, ens agradaria que, els que pogueu, ens envieu un vídeo al nostre correu on expliqueu el títol, autor, resum i opinió personal del llibre que llegíreu durant el trimestre (o de qualsevol altre). Vendria a ser la tasca que ens quedà pendent al taller de club de lectura.
* Quan envieu el vídeo ens heu de dir si us fa ganes que el posem al blog o si preferiu que no.
- Per tots aquells pares i alumnes que volgueu repassar i ampliar continguts de llengua realitzant activitats més concretes, en aquesta carpeta trobareu diversos recopilatoris de fitxes fets per cursos (per imprimir o per fer a un altre full).
Per a corregir la tasca podeu fer-ho vosaltres mateixos (els de 5è i 6è contenen el solucionari), poden fer-ho els vostres pares o podeu enviar-ho al correu i us ho corregirem.
ACTIVITATS INTERACTIVES EN CATALÀ:
100 PARAULES PER ESCRIURE
Pels més petits, 6 nivells per aprendre a escriure paraules.
APRENENT A LLEGIR
Per practicar la lectura inicial.
PRIMERES LECTURES
Per escoltar, llegir i ordenar frases.
COMPTEM SÍL·LABES
Per a practicar quantes síl·labes té una paraula.
ELS CONTES DEL TOM I LA LAIA
Contes per llegir, escoltar i fer activitats de comprensió lectora.
AVENTURA'T AMB L'ORTOGRAFIA
Exercicis graduats d'ortografia.
UNA MÀ DE CONTES
Contes per veure, escoltar i/o llegir. Llavors podrien fer-se preguntes o simplement que us contin què ha passat. Els més grans poden fer-ne un resum.
ENTRENA'T A LLEGIR
Devuit unitats amb activitats per a treballar la lectura.
POEMES DE JOANA RASPALL
Poemes per llegir i escoltar.
CONTES BOJOS
Contes que cal completar amb un formulari i llavors llegir-los.
M'ENDEVINES
Web amb endevinalles.
Bon dia! on podríem trobar les activitats sobre la síl·laba que ahir vaig veure a Món de Lletres (nivell 1 i 2)?? ho havia preparat per fer avui, però no tenim impressora i li hagués mostrat les imatges a nen Pau perquè les escrivís al quadern. Moltes gràcies!
ResponEliminaBon dia Coloma! T'ho pas per correu! 😉
EliminaAi moltes gràcies!! :)
EliminaHola, vaja uns contacontes tan preciosos que heu enviat , la veritat trob que tots estan molt ben contats i són molt originals ,amb ells he pogut gaudir d'un dia de Sant Jordi complet.
ResponEliminaEnhorabna a tots i totes. M'encanta!
Vull donar l'enhorabona a tots aquells nins i nines que han volgut compartir el seu conte perquè m'han encantat. Gràcies, Pau,gràcies Núria, Francesca, Paula, Llucia i gràcies Sílvia, Jona, Cosme i Sofia i gràcies Guillem. Gràcies també a totes les famílies!
ResponEliminaBon dia, avui he intentat obrir la fitxa per descarregar de les frases fetes i quan intent obrir el document es posa negre a qualqu li passa ?
ResponEliminaTambè hem passa amb el de ortografia
EliminaHola Pau! En principi a nosaltres ens va bé. Després t'ho envii per correu.
ResponElimina